Twitter
RSS RSS

woensdag 29 februari 2012

Chips complementeren soepjurk


Van de week heb ik weer wat nieuwe dingen uitgeprobeerd in de keuken en het volgende recept is hier één van. Ik heb dit idee al vaker langs zien komen in kookboeken en op het internet. Het sprak mij steeds niet heel erg aan, tot ik van de week met veel te veel boerenkool zat. Ik had iets te enthousiast boodschappen gedaan,  of eigenlijk koop ik meestal teveel groente. Als ik in de winkel sta, ben ik altijd in de veronderstelling dat ik te weinig groente heb. Deze gewoonte vraagt om creativiteit om toch alles te verwerken.  Dit is elke keer weer een uitdaging.  Het recept is - ondanks mijn bedenkingen - een succes. Erg lekker en poepsimpel.

Ingrediënten:

  • Boerenkool, zoveel dat ze ruim verspreid op een bakplaat passen.
  • Olijfolie
  • Peper en zout
Bereiding:

Rits de bladeren van een paar stengels boerenkool. Zorg ervoor dat de stukken redelijk groot blijven (ongeveer 5 bij 5 cm). Verspreid ze over een bakplaat zodat ze niet teveel op elkaar liggen. Besprenkel met olijfolie en voeg zout en peper toe naar smaak. Hussel de boerenkool goed zodat alles met een beetje olijfolie is bedekt. Schuif in een 200C. voorverwarmde oven. Bak 10-15 minuten tot de boerenkool mooi knapperig is.
Tada, zo heb je (hele gezonde) boerenkool chips!



Dit receptje  zou je mooi samen met de boerenkool in de oven kunnen bereiden (schuif je de boerenkool er later bij), bedenk ik mij nu. Maar dat terzijde.
Persoonlijk vind ik de combinatie van pastinaken en ahornsiroop echt goed. De ahornsiroop complementeert de smaak van de pastinaak. Meer heb ik er niet over te zeggen…

Ingredienten:

  • 2 grote pastinaken (500-600 gram)
  • 2 ½ el ahornsiroop
  • 2 el olijfolie
  • Snuf zout

Bereiding:

Schil of schrob de pastinaken goed schoon. Snijd de pastinaken in even grote repen van ongeveer 7 cm lang en maximaal 3 cm dik. Verspreid ze in een ruime braadslee en voeg de rest van de ingrediënten toe. Hussel goed om, zodat alles goed bedekt is met de ahornsiroop en de olijfolie. Doe de braadslee in een onverwarmde oven op 200C. Bak 40-60 minuten totdat ze mooi lichtbruin zijn met stukken die wat knapperig zijn.


De jurk in het midden wil ik waarschijnlijk gaan maken van een oude soepjurk die ik nog had. Die heb ik hoofdzakelijk voor de stof. Met mijn 1.60 aan lengte zou ik er namelijk nooit in passen. Ik heb meestal een heleboel naaiplannen, waarvan ik een deel uitvoer en een deel weer vergeet of verander. Bij naaien kan het plannen soms leuker zijn dan het uitvoeren. Desalniettemin vind ik naaien heel leuk om te doen. Ik heb een hele stapels en mappen vol aan oude Burda’s en Knipmode’s, gedeeltelijk uit kringlopen en gedeeltelijk gekregen. Ik vind het altijd leuk om te zien hoe de mode door de jaren heen verandert en ook weer terug komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...