Twitter
RSS RSS

woensdag 9 mei 2012

De keukenrobot special


Al heel lang twijfelde ik over de aanschaf van een keukenmachine. Mijn overpeinzing is dat ik het liefst zoveel mogelijk wil koken zonder gebruik van wat voor machine dan ook. Helaas overtreft mijn kookobsessie dit nobele streven. Want ik ben gewoon benieuwd naar de snufjes van een keukenmachine en het verbreedt toch weer de horizon binnen kook-/keukenland.
Ook speelde bij mij de aanschaf een rol, want als ik een keukenmachine aan zou willen schaffen wil ik een goede, die lang zou meegaan, en dan moet ik daar toch echt voor sparen…
Maar nu! De moeder van mijn vriend had nog een keukenmachine staan en wilde weer wat meer ruimte in de keuken, met als gevolg dat deze keukenmachine nu bij mij staat! Hoe cool is dat! Het is een oudje, maar hij werkt prima en ik ben er super blij mee. Voor mij is hij nieuw! Om binnen deze keukenmachine expertise te blijven: hier een recept waar je uiteraard een keukenmachine voor nodig hebt.

Dit recept is naar het idee van Peter Berley dat je tofu prima als vulling kunt gebruiken bij een quiche. Laatst zag ik het ook op Suzette's blog voorbij komen. Uiteraard kun je eindeloos variëren op deze basis, wat ik dan ook heb gedaan. Nu kan ik deze quiche presenteren. Ik heb deze gemaakt met bosbieten, waar het nu de tijd voor is. Gister zag ik in de bio winkel ook de eerste rabarber liggen. Je kunt deze quiche ook prima met spinazie uitproberen of als je heel wild wil doen met de toppen van brandnetels.


Verder kun je bij dit recept, als je geen keukenmachine hebt, de bodem met de hand maken en het tofu mengsel met een staafmixer.

“Om een korstdeeg goed te laten lukken is één ding belangrijk: het deeg mag niet warm worden. Zolang het koud is, mag het te nat of te droog zijn, maar zou het luchtig en kruimelig blijven, zelfs als je het te
lang mixt in de keukenmachine. Als het warm is in de keuken, moet je het deeg steeds even in de koelkast leggen.”


                                  Citaat uit: Wat je als kok moet weten
Om het deeg zo min mogelijk warm te laten worden  gebruik ik altijd koude plantaardige boter, koud water en zet ik de schaal, waar ik het deeg in ga kneden, even in de koelkast. Verder is het handig om  snel te werken en  met alleen je vingertoppen te mengen. Gebruik zo min mogelijk je handpalmen en laat het deeg rusten in de koelkast. Zo zorg je ervoor dat het deeg niet te warm wordt.


En als laatste kun je de bietjes ook eventueel apart stomen in een stoompan.


Deze aardappeltoefjes uit de oven heb ik ook laatst met mijn nieuwe keukenmachine gemaakt.
Het recept is van Veggie Wedgie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...