Twitter
RSS RSS

zondag 20 mei 2012

Tarwekiemenbrood



Bijna al mijn brood bak ik zelf. Dit is ontstaan doordat ik in een klein dorp woon, zonder biowinkel. Er is echter wel een molen in de buurt, waar je zakken volkoren meel van 5 kilo kunt kopen die door de wind op steen is gemalen. Zodoende ben ik begonnen met brood bakken. Eerst met het idee af en toe mijn eigen brood te bakken. Dit is ondertussen uitgegroeid tot elke week een aantal broden te bakken in één keer. Wanneer je er handigheid in krijgt, is het uiteindelijk niet zoveel werk als ik had verwacht. Qua tijd wordt het juist meer rendabel als je meerdere broden tegelijkertijd bakt. Zodoende beland je dan ook al snel, tenminste ik wel, in dan maar al je brood te bakken.

In een vorige post vertelde ik al over mijn zelfgebakken brood, maar dit was in een beginnende fase aangezien ik zelf het nog beter onder de knie moest krijgen. Ondertussen durf ik mij wel aan een eenvoudig recept te wagen en bij deze dan ook het recept!

Dit tarwekiemen brood is heel luchtig, zacht en met een goede korst. Dit broodje vind ik erg lekker met (zelfgemaakte) jam erop. Dit brood is onder andere qua textuur zacht door de tarwekiemen die daarvoor essentieel zijn. Tarwekiemen kun je kopen in de biowinkel of gezondheidswinkel. Ik had de tarwekiemen van het merk Natufood. Bovendien zijn tarwekiemen erg gezond.


Verder heb ik nog wel wat op- en aanmerkingen. Bij het gedeelte waar je het deeg 8 minuten moet kneden, kneed ik het altijd al vouwend. Dit vind ik de handigste manier tot nu toe. Je handen blijven schoner en je vouwt lucht in het deeg. Dit maakt het deeg soepeler en geeft het deeg een betere  rijzing. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een ‘fingerspitzengefühl’ is hoor. Ik vouw het deeg steeds en rek het vervolgens met de muis van mijn hand uit. Vervolgens vouw ik het in drieën weer dubbel. Het vouwen wissel ik af van horizontaal naar verticaal en weer terug.

Het rijzen van het deeg gaat het beste op een plek waar het tussen de 20 en de 25 graden is. Bij ons thuis is dat lang niet altijd zo warm, met name in de winter. Wat ik dan vaak doe om mijn deeg goed te laten rijzen is dat ik de degen in een oude slaapzak verpak en daaronder een kruik leg. Dit zorgt ervoor dat het lekker warm wordt in de slaapzak maar ook niet te warm als je er direct een kruik bij legt. Ook zorg je er zo voor dat de plek tochtvrij is. Dit bevordert de rijzing. Uiteraard kun je brood ook op een lagere temperatuur laten rijzen. Alleen duurt dit langer.

Als laatste gebruik ik broodbakvormen, maar je kunt broden ook eventueel in een cakevorm bakken of zelfs in een pan. Dit doe ik soms ook. Dan heb je een rond brood.




Ps. Een plantenspuit en een deegschraper zijn bij broodbakken wel hulpjes die erg handig zijn en niet duur. Dus als je van plan bent vaker te gaan bakken raad ik aan deze aan te schaffen.

            Bron: De kunst van het bakken van J. Alford en N. Duguid

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...