Twitter
RSS RSS

woensdag 6 juni 2012

Cheesecake

Laatst had ik een verjaardag te vieren. Mijn eigen verjaardag vier ik bijna nooit. Ik ben niet zo’n verjaardag vierder. Wel stel ik mij geregeld voor in mijn hoofd wat ik allemaal voor taarten zou kunnen bakken voor een verjaardag. Of wat voor hapjes en uitgebreide dineetjes ik zou kunnen koken voor jarigen. Dit is mijn paradox. Vaak bedenk ik een of ander excuus om iets te vieren in plaats van een verjaardag (per slot van rekening verjaar je maar één keer per jaar), zodat ik daarvoor de keuken in kan duiken. Gelukkig was laatst iemand anders jarig en mocht ik maar liefst 2 taarten bakken! Super vind ik dit: ikzelf hoef niet in het middelpunt te staan, maar het bakken en koken mag ik wel uitvoeren.
Ook feestjes vind ik altijd erg druk. Je vind mij op een feestje dan ook bijna altijd in de keuken van degen die het feestje geeft. Ik help graag mee of kijk mijn ogen uit wat de ander staat te bereiden.


Voor deze jarige heb ik op aanvraag een “cheese”cake gebakken. Als basis heb ik het recept van Lisette Kreischer gebruikt (uit het kookboek Ecofabulous). Het recept heb ik aangepast naar wat ik in huis had en waar ik makkelijk aan kon komen. Lisette Kreischer is ondertussen een bekende veganistische kokkin en de recepten die in haar boeken staan zijn goed. Maar als ik heel eerlijk ben, ben ik niet echt weg van de presentatie en bravoure van Lisette. Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het te hip en erg tutterig. Ik denk wel dat het goed is dat het veganisme onder andere door Lisette Kreischer uit de stoffige hoek is getrokken, zodat het meer mensen aanspreekt. Dat daardoor het veganisme breder wordt, vind ik erg goed. Hierbij het recept voor een heel lekker en decadent taartje.



De jarige had ook de vraag aan mij om een taart te bakken die gluten vrij is. Ik ben wat gaan zoeken en kwam op een taartje uit van Monique. Deze is ook heerlijk! Wel had ik rietsuiker gebruikt voor dit taartje. Ik heb 75 gram rietsuiker gebruikt; dat was naar mijn idee zoet genoeg. Oja, en de chocolade heb ik achterwege gelaten. Hoe leuk ik bakken ook vind, niet altijd heb ik zoveel tijd om iets geheel uit te werken.

Glutenvrije Bananen taart 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...