Twitter
RSS RSS

donderdag 21 juni 2012

Noten pruimen balletjes


Zondag hadden we twee gezellige vrienden op bezoek, die nog gezelliger mee aten. Het was nog wel even passen en meten, aangezien er één dieet aan te pas kwam waarbij er geen zuivel, vlees, tarwe en suiker gegeten kon worden. Geen vlees en zuivel is voor mij geen probleem en je kunt prima een avondmaal maken zonder suiker en tarwe.  Voor een dessert wordt dit al een stuk lastiger. En toch wou ik graag afsluiten met iets zoets en meer dan gewoon wat fruit, wat op zich geen verkeerde optie is. Toch wilde ik meer uidaging in de keuken.  Nadat ik er een paar dagen op had zitten broeden ontstond het idee deze noten pruimen balletjes te maken.  Daarbij had ik ananas geserveerd, die ik van mijn Somalische buurman had gekregen.  Deze buurman heeft net zijn verblijfsvergunning gekregen en is nog niet zo gewend aan de nieuwe dingen die hij in Nederland ondervindt. Zo krijgt hij eten van de voedsel bank, maar met de helft van de dingen die hij krijgt weet hij geen raad. Zodoende komt hij af en toe iets brengen, zoals ananas, ketchup, rabarber of aardappelpuree uit een pakje (met dat laatste weet ik eigenlijk ook niet zo goed van doen, maar dit terzijde).  En zo helpen wij hem af en toe met zijn administratie, omdat hij nog niet zo goed Nederlands kan lezen.

De ananas en noten pruimen balletjes vielen in goede aarde en zo ging mijn vriendin met recept en al naar huis. Vanmiddag ga ik naar haar tuin toe om te helpen met aalbessen en aardbeien plukken. Hier zeg ik niet snel nee tegen, want iemand helpen met groente of fruit oogsten is toch wel erg leuk. Ook zeg ik dan even Ferdinand gedag! 
De anijsster,  kardemon en kaneel heb ik gemalen in een oud, elektrisch koffiemolentje. Kaneel en kardemon kun je goed verkrijgen in poedervorm. Bij anijsster wordt dit lastig. Wanneer dit niet voorhanden is, zou je het eventueel kunnen vervangen met anijszaad of alle kruiden vervangen met 2 tl 5-spice.

Verder heb ik gekozen voor pruimen in plaats van dadels. De pruimen passen goed bij de kruiden en hoeven niet altijd van zo ver te komen als dadels. Maar als je wilt, kun je ook dadels gebruiken.

2 opmerkingen:

  1. ze zien er lekker uit die ballen! En wat grappig met die buurman. Nooit zo bij stil gestaan dat mensen dan inderdaad misschien helemaal niet weten wat ze met bepaald eten moeten doen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, grappig hè! Ik had al aan mijn buurman voorgesteld dat ik het gene wat hij niet kent zou kunnen bereiden. Vervolgens zou hij dat kunnen proeven. Maar daar moest hij toch nog even over nadenken...

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...