Twitter
RSS RSS

zondag 17 juni 2012

Tonijnballetjes

Het is voor mij altijd een sport om zo min mogelijk afval te creëren: ik scheid alles keurig als een brave milieu bewuste burger. Zo ook ben ik heel secuur met mijn oud papier. Ik hergebruik enveloppen die er nog netjes uitzien en plak dan het liefst een papiertje, die ik dan uit de papier bak vis, over het oude adres heen om vervolgens er een nieuw adres op te schrijven. Ook is onze papier bak mijn aanteken blok en zo bezaai ik altijd het huis met afgescheurde stukjes krant en oude verfomfaaide enveloppen, allemaal voorzien van een krabbeltje over het een of het ander. En soms overzie ik dan ook mijn aantekeningen niet meer.
Één zwak is groot: ik kan geen Allerhande, of ander blad van een supermarkt met recepten erin, laten liggen. Dan heb je wel een ‘nee nee’ sticker op je brievenbus geplakt, maar al die Allerhandes zorgen toch ook wel voor het een en ander aan oud papier. Helemaal omdat het merendeel van de recepten die in deze blaadjes staan voor mij niet toepasbaar zijn op mijn keuken. Maar het is zoals in de kringloop winkel: je gaat opzoek in elk blad naar dat ene recept dat je dan toch weer aan het denken zet.
Zo las ik laats in de nieuwste Allerhande een recept voor tonijnballetjes in tomaten saus. Dit gaf mij een idee:laatst ben ik namelijk wat gaan experimenteren met kelp. Kelp is een zeewier dat, als je het goed gebruikt, een vissmaak kan geven aan alles. Zelfs aan een oude fietsband. Zo had ik al naar een recept van Happy Herbivore een tonijnsalade gemaakt en deze zelfs aan een jury van mensen die vlees en vis eten laten beoordelen. Het werd goed gekeurd en het kwam zeer overheen met standaard tonijnsalade! Altijd leuk om recepten in je kookrepertoire te hebben die je iedereen kan voorschotelen, ook mensen die niet zo gewend zijn aan schorseneren en alfalfa met gebakken tempé.
Nu bedacht ik mij dat ik vast wel met kelp balletjes kon maken. Zo gezegd zo gedaan. En tádá: een nieuw recept die ik met trots aan u presenteer.
P.s. Je kunt er uiteraard ook prima burgertjes van maken, of welke vorm dan ook.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed waar je kelp kunt kopen. Het lijkt mij wel zo dat kelp vast in de betere geassortimenteerde  biowinkel of gezondheidswinkel te verkrijgen is. Of op internet zou je kunnen kijken. Mijn voorkeur gaat uit naar de gemalen variant, omdat deze makkelijk in gebruik is. Ik had het geluk dat ik de kelp kon bestellen via een bio groothandel (zoiets als de Makro, alleen dan met bio en gezondsheidsproducten). Deze groothandel heet Varuvo.


Filmpje met recept voor de 'tonijnsalade' van Heppi Herbivore.

1 opmerking:

  1. Haha, 'zelfs aan een oude fietsband'.
    Maar kelp, nog nooit van gehoord! Klinkt als iets dat ik graag zou uitproberen, en dan ook gelijk in dit recept ;), want het klinkt heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...