Twitter
RSS RSS

maandag 2 juli 2012

Zonnebloempitten brood

Schrik niet bij het feit dat de broden 8 a 12 uur rijstijd nodig hebben. Want niets is zoals het lijkt. Deze rijstijd vind ik namelijk heel handig. Het gene wat er handig aan is, is dat je tijdens het rijzen lekker in je bedje kan liggen slapen. Dit is iets wat ik dan ook altijd doe. ‘s Avonds weeg ik de ingeredienten en kneed ik deze tot een deeg. Vervolgens zet ik mijn deeg tochtvrij helemaal bovenin de boekenkast met het idee dat de warme lucht opstijgt. Daar is het vast warmer  dan beneden, zodat dit gunstiger is voor het rijzen. Ja wie niet groot is moet slim zijn (mijn lengte is ongeveer 10 cm meer dan anderhalve meter). ‘s Ochtends na mijn ontbijt sta ik vaak in mijn pyjama het laatste deel van de bereiding van het brood te doen. Daarna kan ik me mooi omkleden of douchen tijdens de tweede rijzing. Hoe handig is dat! Het is wel zo dat ik dit alleen doe wanneer ik een vrije ochtend heb, maar dat spreekt voor zich.

Buiten dat deze lange rijstijd handig is, komt het ├╝berhaupt de textuur van het brood ten goede. Het brood doet naar mijn idee malser aan en is niet na een paar uur alweer uitgedroogd. Dit laatste is iets wat naar mijn ervaring vaak gebeurt bij kortere rijstijden. Ook weet ik zo uit mijn blote hoofd dat je het brood ook beter kunt verteren, omdat buiten de gisting om ook het deeg al wordt voorverteerd als het ware. Zie het een beetje als het proces van een zuurdesemstarter.


Ik vind dit een heel lekker, eenvoudig brood. Je kunt dit brood prima invriezen of meenemen in je broodtrommeltje met ordinair pindakaas erop! De zonnebloempitjes geven een goede beet.


Oja, ik bak mijn brood vaak met wat minder zout. De hoeveelheid zout in dit recept is vrij weinig, maar je kunt het prima zouter maken naar eigen smaak. Ik weet ook wel ergens dat het beter is voor de rijzing, of zoiets, maar hoe dat zit dat zou ik moeten opzoeken…als jij dit nou toevallig weet hoor ik dat graag!

                                     bron:De kunst van het bakken

2 opmerkingen:

  1. Hmmm, dit ga ik echt maken :D Lijkt me ook lekker om het deeg nog even door de zonnepitten te rollen zodat er zonnepitjes aan de korst zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee! Dit brood bak ik best vaak, dus ik kan het ook eens proberen met zonnepitjes op de korst.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...