Twitter
RSS RSS

vrijdag 3 augustus 2012

Sambal goreng boontjes

De laatste twee weken heb ik weer wat meer Indisch gekookt. Dit was naar aanleiding van het vinden van mooie, enigszins betaalbare sperziebonen. Het seizoen van de sperzieboon is in zicht en daar pluk ik de groenten van. Één van mijn vriends lievelingsgerechten  is sambal goreng boontjes. Laatst had hij een officiële wat-zijn-mijn-lievelingsgerechten lijst opgesteld. De lijst was nog net niet geplastificeerd. Zo officieel was het. Wel is de lijst netjes opgeborgen in onze boekenkast, wat al een hele eer is, want niet alles komt zomaar in onze boekenkast terecht. Door het sambal goreng boontjes incident was ik even gefixeerd op de Indische keuken.  De Indische keuken komt af toe in mijn kookrepertoire boven drijven, aangezien sommige gerechten mij aan mijn jeugd herinneren (bijvoorbeeld sajoer van kool met tempeh). Er zit namelijk hier en daar Indisch bloed in mijn familie. Te weinig om mij geheel verbonden te voelen met het Indisch zijn, maar genoeg om bepaalde Indische dingetjes te herkennen. Mijn manier van Indisch koken is ook een zeer Nederlandse manier, met een vega draai eraan gegeven. Bijvoorbeeld: ik gebruik absoluut geen trassi. Er zijn er genoeg die dit waarschijnlijk niet volwaardig Indisch vinden. Maar ja, dat krijg je als je genen maar een kwart Indisch zijn (en een vriendje die niet heel heet kan eten).
Dus hier mijn versie van sambal goreng boontjes: 


Je kunt ook in een keukenmachine of klein hakmolentje de boemboe maken. Dit doe ik soms als ik wat meer haast heb. Let er wel op dat dit een verschil maakt in textuur.
De rietsuiker vereffent de scherpte van de sambal, wat de smaak goed in balans brengt. Maar je kunt ook ietsje minder sambal gebruiken als je niet van scherp houdt.

Hak een handje pinda’s grof en rooster deze in een droge koekenpan op halfhoog vuur tot ze wat bruiner zijn. Voeg er op het eind 2 a 3 eetlepels geraspte kokos aan toe en rooster even mee tot de kokos ook bruiner is. Lekker als strooisel over rijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...