Twitter
RSS RSS

zondag 4 november 2012

Apple crumble oftewel gewoon appel kruimel


Ondanks de wat mindere appel oogst dit jaar heb ik nog niet minder appel kruimel gemaakt en gegeten. Het is een super simpel recept en zo ontzettend lekker en verwarmend. Als kind lustte ik bijna niks. Ik was erg lastig qua eten, maar gaf mij een pot appelmoes en ik was tevree. Een zwak hebben voor dingen zoals appel kruimel, appelcompote en appeltaart zijn de naweeën van mijn kindertijd, ben ik bang. Ik lieg niet als ik je vertel dat ik met gemak de helft van deze appel kruimel in mijn eentje in een keer op kan eten...ach ja, op zijn tijd is dat zo verkeerd nog niet. Dit recept is vrij makkelijk en gaat bijna altijd wel goed. Ook is het zo gezellig om met de herfst zo'n dessert te eten. Lekker warm en fijne herfst kruiden...Nou ja, genoeg gekletst. Hier het recept!


De rozijnen zijn geheel optioneel. Als je er niet zo van houdt, kun je ze weglaten. Houd er dan wel rekening mee dat de vulling net iets natter kan worden omdat de rozijnen vaak het sap van de gare appels in zich opnemen. 

De amandelen vind ik er perfect bij passen. Het geeft een zoete notige smaak aan de kruimel. Je zou ook amandelmeel kunnen gebruiken als je dat makkelijker vindt. Persoonlijk vind ik het lekkerder om het fijn te malen in een keukenmachine of hakmolentje, want dan kun je de textuur naar eigen hand zetten. Ik maal dan ook de amandelen net iets grover dan meel voor een betere textuur. Daarbij komt kijken dat een kilo amandelen (ongebrand en ongezouten) voordeliger is dan zo'n friemel zakje amandelmeel dat je in de bio winkel kunt vinden. 




3 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...