Twitter
RSS RSS

zondag 11 november 2012

Royale uien Focaccia



Laatst had ik hoog bezoek, namelijk mijn nichtje. Ja, ik ben al tante, zeg ik trots en ik voel mij altijd zeer vereerd om haar te zien. Ze kwam een middagslaapje doen op onze zeer royale zolder suitte. Verder at ze nog een stukje focaccia en een appeltje met ons mee en klom ze met veel plezier onze zoldertrap op en af en trok ze de boeken het liefst allemaal één voor één uit de kast. De papa en mama (tweelingbroer van mijn vriend en zijn vrouw) voorzag ik van een lunch met een stevige herfstsoep en een uien focaccia broodje.

Heb jij nou ook hoog bezoek? Hier het recept voor een royale uien focaccia…
(Schrik niet van het lange recept, uiteindelijk is het vrij eenvoudig)




Bij dit recept heb ik half volkorenmeel en half bloem gebruikt. Uiteraard kun je ook het deeg geheel van bloem maken voor een wat lichtere variant.

Laatst had ik een knoflook focaccia gebakken. Hiervoor vervang je de ui met 1/3 bol gepofte knoflook en voeg je een halve theelepel tijm en één theelepel oregano toe aan het gist mengsel waar je uiteindelijk het brood van kneed.

Knoflook poffen:

Knoflook pof je door één hele bol, zonder hem verder te pellen, met iets olie te besprenkelen en vervolgens een half uur in de oven op 200 C te poffen. Het resultaat is een bol waar je de teentjes knoflook uit kunt knijpen. Het poffen zorgt ervoor dat de zoetigheid die knoflook kan hebben vooral te proeven is. Verder heeft het een milde knoflook smaak. Ook lekker door dressings, soepen en sauzen.

Verder kan ik je vertellen dat het niet erg is om vrij royaal om te gaan met je olijfolie, die uiteraard extra vierge is. Dit zorgt voor een betere  smaak en textuur van het brood.



6 opmerkingen:

  1. Heb je ook een recept van de soep? Als die tenminste vegetarisch/veganistisch is...?
    Ziet er allebei heeerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! De soep is veganistisch. Ik zal het recept binnenkort voor je posten...stay tuned!

      Verwijderen
  2. Wauw dat ziet er lekker uit zeg :D Ga ik zeker een keertje maken als ik bezoek heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, Ik ontdek net je blog. Erg leuk hoe je de recepten maakt: schrijven/ tekenen. Ik blog sinds kort ook over recepten en teken de mijne. erg leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen heb ik je blog bekeken, Ziet er erg leuk uit. Mooie tekeningen!
      Ik zet je in mijn blogroll. Succes met bloggen!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...