Twitter
RSS RSS

zaterdag 2 februari 2013

Aardappel prei gartin




























    Iedereen kent, neem ik aan, wel aardappel gratin. Dit gaat ook wel gepaard met een flinke laag kaas bovenop de aardappels en room waar de aardappels gaar in worden. Aangezien ik dat niet eet maar toch zoiets dergelijks graag wou eten, heb ik na wat omzwervingen mij vast gepind op dit recept.
Je kunt het zeker niet vergelijken met de lagen kaas etc. Het is meer een romige textuur (mitst de prei goed gegaard is. Dit kan bij mij soms als ik haast heb wat minder zijn) en een knapperige bovenkant van aardappeltjes wat een goed contrast geeft qua textuur. Dit is zo lekker als een engeltje dat op je tong piest.Dit recept is zeker niet moeilijk, maar het heeft wel wat meer liefde nodig en vooral tijd. Dus maak het op een regenachtige vrije dag, zoals ik onlangs heb gedaan.
 
Verder kan ik met trots vertellen dat het mij is gelukt om een gluten vrije, suiker vrije, vega taart in elkaar te knutselen. Hier later meer over. Wel ga ik deze samen met een vriendin (die een dieet heeft waardoor ze heel veel niet mag) vanmiddag lekker op eten!
 
 
In het recept staat dat je de prei 20 minuten moet bakken/garen. Ik moet erkennen dat dit het minimum is van garen. Hoe langer je dit doet, hoe beter het eindresulataat is. Dus zo'n 30 a 40 minuten op laag vuur en af en toe omroeren en weer de deksel erop. Het is vergelijkbaar met het karameliseren van uien voor bijvoorbeeld uien- quiche of soep. Dus heb geduld: het komt goed...
 
 
Het recept is zeker voor 4 personen. Serveer er een salade bij of gebakken champignonnetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...