Twitter
RSS RSS

zaterdag 16 februari 2013

Sajoer lodeh

 
Mijn moeder is half Indisch en ondanks dat haar Indische moeder niet veel voor haar heeft gekookt kookte haar oerhollandse vader, als hij kookte, altijd Indisch. Mijn moeder deed dit dan ook, niet altijd maar regelmatig. Ook kan ik mij herinneren dat ze bij tijd en wijle een grote lading verse kruiden, zoals citroenblad en salamblad, kocht en zelf droogde. Dan lag het hele huis vol met groene blaadjes netjes op een rijtje op stukken krant en het huis rook dan naar een toko. Toen ik vegetariër werd, kookte mijn moeder vaak sajoer lodeh voor mij en elke keer als ik het voor mijzelf kook en eet denk ik terug aan die rijen kruiden op de vensterbank. Sajoer lodeh vind ik de lekkerste manier om witte kool te verwerken, die ik veel terug vind in mijn groente tas. Echte winterkost voor mij, maar dan met een Indisch tintje en geen kuiltje jus...

 

De kruiden, zoals salamblad, citroenblad en sereh (citroengras), kun je allemaal vinden in een toko. Je kunt het salamblad eventueel vervangen door laurierblad en de sereh eventueel door een halve citroen die je iets uitgeknepen en met schil en al mee kookt. Wel is het zo dat door de vervangende ingrediënten het minder authentiek smaakt. Als je sereh koopt kun je de sereh die je overhoudt prima invriezen voor later gebruik.

De sajoer lodeh zelf kun je ook heel goed invriezen en het leuke aan dit gerecht (en veel andere Indische gerechten) is dat het juist lekkerder wordt wanneer je het een dag van tevoren maakt of invriest, want dan kunnen alle smaken van de kruiden een geheel worden.  

Oja, de hoeveelheid rode peper is geheel naar hoeveel je zelf van scherp eten houdt. Ik matig meestal in verband met mijn vriend, maar zelf zou ik deze sajoer pittiger maken. Dus experimenteer naar smaak zou ik zeggen.
Je kunt ook variëren met kool. Soms doe ik in plaats van witte kool spitskool in het gerecht. Wel voeg ik de spitskool in een later stadium toe, anders wordt het wel een hele slappe bende.

De sajoer lodeh serveer je (natuurlijk) over rijst.

2 opmerkingen:

  1. jaaaa, lekker! (vooral met nasi kuning, waar mijn moeder dan te veel van maakte. dus ontbeet ik de dag erna daar mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nasi kuning, dat ken ik niet... Ik ben benieuwd hoe je dat maakt!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...