Twitter
RSS RSS

zaterdag 2 maart 2013

Pastinaak die op je tong fietst



Ik was op literaire ontdekkingsreis: eerst ging ik langs de heren van de thee, deed daar een ontdekking van de hemel en stuitte op de smaakbijbel die iets glorieus vertelde over pastinaak, bananen en kruidnagel…

“Toen er in Engeland tijdens de tweede wereldoorlog geen bananen waren, werden van pastinaak nepbananen gemaakt. Behalve een ivoorwit vruchtvlees hebben pastinaak en bananen een zoete kruidigheid gemeen. Eet maar met dichte ogen een stukje geroosterde pastinaak en denk aan banaan- dat is nog overtuigender dan worteltjes die als abrikozen poseren (ook dat is een uitvinding uit de oorlog). Voeg wat kruidnagelpoeder en rum toe, en de overeenkomst wordt nog duidelijker. Nu bananen niet  langer door onderzeeërs bedreigd worden, kan een namaakpastinaak van banaan misschien een Caribische draai geven aan uw gebraden rundvlees op zondag, maar u kunt ze nog beter combineren in een vochtige cake – pastinaken waren vroeger net zo’n populair cake-ingrediënt als worteltjes tegenwoordig.”

Toen ik dit las moest en zou ik dit proberen. Er is genoeg pastinaak wekelijks in mijn groente tas. Daar kon ik wel een taart van 3 lagen van bakken. Maar ik hield het bescheiden bij muffins.
Ik had mijn bedenkingen, maar toen ik een hap nam was het een hemeltje op aarde.

De muffins zijn inderdaad vochtig, precies zoals een wortelcake aandoet. Maar ze zijn nog zoeter met een kruidige noot door de pastinaak en kruidnagel.

Jeetje, ik zit al aardig in de aankomende Boekenweek.

Bron: De smaakbijbel van Niki Segnit

2 opmerkingen:

  1. Mijn eerste reactie is: ''och zot?''
    Moet ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een beetje "zot"! Maar ik ben zeer avontuurlijk (uhm...in de keuken dan hè, voor de rest niet zo) en ben dan ook het avontuur aangegaan. Ga ook op reis langs de pastinaken, bananen en kruidnagels!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...