Twitter
RSS RSS

zondag 26 mei 2013

Socca oftewel pizza in een pannetje...


Socca is vergelijkbaar met een pan-pizza, maar dan met een super knapperige bodem. Ook vervult het je pizza behoefte in een korte tijd, aangezien het beslagje waar de bodem uit bestaat niet eerst hoeft te rijzen zoals bij pizza deeg. Verder maak ik er niet veel woorden aan vuil.
Wel wil ik nog even pleiten voor een gietijzeren pan. Dit recept kun je niet maken in een ander soort pan, want deze knapperige bodem komt door de gietijzeren pan die zeer heet kan worden. Plus is het zo dat vele pannen een handvat hebben dat niet in de oven kan. Ikzelf heb een Creuset tweedehands (in goede staat) ooit gekocht. Het zijn onverwoestbare pannen mits je de pan goed verzorgt. Dus allen: gun jezelf (als je van koken houdt) een mooie gietijzeren pan! 


Uiteraard kun je eindeloos variĆ«ren met de topping. Dus wees creatief! 
Oja, dit recept is voor 1 hoofdgerecht of twee bijgerechten. 
Je kunt makkelijk het recept verdubbelen. Neem dan uiteraard wel een grotere pan.
Een half cup kikkererwtenmeel is omgerekend 75 gram.
Uiteindelijk is het recept heel simpel, want het is een half deel warm water en een half deel kikkererwten meel.

2 opmerkingen:

  1. Jammer dat ik geen gietijzeren pan heb. Het lijkt me heerlijk! Is het niet op een andere manier ook te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, Ik ben bang dat het lastig wordt om Socca niet met een gietijzeren pan te maken. De bodem van Socca wordt heel mooi knapperig door de hitte die een gietijzeren pan afgeeft. Je zou eventueel zelf kunnen experimenteren met een ovenschaal maar ik heb geen idee hoe dit uitpakt. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...