Twitter
RSS RSS

dinsdag 6 augustus 2013

Meloen...epoen ijs




Na de zoveelste keer dat ik op marktplaats opzoek gegaan was naar een tweedehands ijsmachine -wat ik verstandelijk gezien eigenlijk echt een overbodig apparaat vind en veel plaats in mijn keuken inneemt- was het mooie weer van de laatste tijd doorslaggevend om toch stiekem (nou ja, stiekem!?) een ijsmachine aan te schaffen. Maar jeetje hé, wat ben ik er blij mee! Mijn vriend trouwens ook, want die krijgt bij elk straaltje zon wel weer een ijsje toegeschoven. Ik ben absoluut content. Ok, het is een sta in de weg in mijn keuken en ik vraag me af of ik in de winter ook veel ijs ga maken…maar de ijsjes die je uit zo’n machine kunt toveren zijn toch echt formidabel en super lekker.  Dus dit maakte dat ik afgelopen week ben doorgekomen met veel ijs en zwemmen in een plas bij ons in de buurt. Ik ben ondertussen van al dat buiten zijn een heel stuk bruiner en vooral helemaal vakantieërig.

Ondanks dat het minder warm wordt, toch een recept voor ijsjes. Dan ga je maar met een muts op en wanten aan genieten van een meloen ijsje. 




Je kunt verschillende meloenen gebruiken.  Ik heb dit recept al een keer met Galia meloen gemaakt en dit keer met Cantaloupe meloen, wat ik overigens een hele lekkere meloen vind.

Iets meer dan een halve meloen is om en nabij 400 gr.

Je kunt in plaats van arrowroot ook eventueel maïzena gebruiken, het werkt even goed. Arrowroot is gezonder, maar ja hè, we hebben het hier over ijs. En ijs gaat naar mijn mening meer over lekker.

Nogmaals (voor de zekerheid):
Wanneer je geen ijsmachine hebt kun je ook het mengsel in de diepvries doen en elk half uur met een garde of vork het mengsel goed doorroeren. Herhaal dit een stuk of 6 keer. Zo ontstaat er ook ijs en kristalliseert het.

1 opmerking:

  1. Oh wat leuk, zoveel ijsrecepten hier! Meloenijs vind ik zooo lekker. Vooral groene, van de galiameloen :) bij een restaurantje in Budapest at ik laatst appelijs, ook superyummy!

    Enjoy your ice cream maker!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...